انجمن صنفی کارفرمایی

اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان برای کلیه‌ی ساختمان‌ها الزامی است.


چهار شنبه 23 اردیبهشت 1394


مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اعمال محدودیت در اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان گفت: اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان برای کلیه‌ی ساختمان‌ها الزامی است.

دکتر منوچهر شیبانی‌اصل گفت: در خصوص جلسه‌ی اخیر شورای شهر تهران و ابهاماتی که در مورد اجرای ساختمان توسط افراد دارای صلاحیت به وجود آمده نظر وزارت راه و شهرسازی بر تخصصی شدن امور ساخت و ساز است و ما قطعا اجرای کامل مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را خواستاریم که در بخشی از این قانون ذکر شده ساخت و ساز صرفا می‌بایستی توسط افراد واجد صلاحیت شامل مهندسان ،معماران، کاردان‌های فنی ساختمان و معماران تجربی دارای پروانه انجام شود.

شیبانی اصل تاکید کرد: به دلایلی تاکنون این موضوع به طور کامل اجرا نشده که با نظر هیات پنج نفره در تهران و هیات‌های چهار نفره در استان‌ها با توجه به زیرساخت‌های موجود و بر اساس زیربنا و طبقات ساختمان‌ها به صورت محدود اجرا می‌شد که در سال گذشته هیات 5 نفره در استان تهران اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را برای تمامی ساختمان‌ها مصوب کرد که آن مصوبه همچنان به قوت خودش باقی است و نظر وزارت راه و شهرسازی هم همین است.

وی با اشاره به تشابه ساخت و ساز به امور تخصصی دیگر مانند خدمات پزشکی گفت: مگر مهندسان اجازه دارند به امور پزشکی بپردازند؟ لذا قطعا ساخت و ساز هم توسط افراد غیر مهندس امکان پذیر نیست و صاحبان پروژه‌های ساختمانی باید به این نکته توجه داشته باشند.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: به طور طبیعی احداث ساختمان فرآیند تخصصی و پیچیده‌ای است و مقیاس زیربنا هم تاثیری در اجرای مقررات ملی ساختمان ندارد و نکته‌ی جالب و تاثيربرانگیز اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر آسیب‌هایی که در ساختمان‌های کوچکتر مشاهده شده در ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه دیده نشده به عنوان مثال در دو مورد مجزا در استان تهران دو ساختمان کوچک مقیاس، با 80 سانتی‌متر پی کنی ساختمان کناری دچار ریزش شدند که در مجموع ده نفر از هم‌وطنانمان جان خود را از دست دادند و این به دلیل احداث آن ساختمان‌های توسط افراد فاقد صلاحیت و ناآشنا با بدیهیات دانش مکانیک خاک و اصول سازه‌ی ساختمان بوده است. بنابراين ضروری است ساخت وسازها توسط مهندسان انجام شود.

فرازهایی از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان


3-4-14  ناظران حقیقی در بخش نظارت بر ساختمان هایی که به موجب این شیوه نامه،استفاده مجری در آنها الزامی است، مکلفند نسبت به اجرای ساختمان توسط مجری اطمینان حاصل نمایند و شروع هرگونه عملیات ساختمانی که مشمول شیوه نامه مجریان می شود، منوط به داشتن مجری و معرفی وی به ناظران حقیقی می باشد. «پروانه ساختمان و مجوز شروع عملیات ساختمانی باید دارای امضای همه ناظران و ناظر هماهنگ کننده پروژه ساختمان و مجری باشد.»

7-4-15 ناظران حقوقی در بخش نظارت بر ساختمانها یا مجتمع یا مجموعه ساختمانی که به موجب این شیوه نامه ، استفاده مجری ساختمان در آنها الزامی است،مکلفند نسبت به اجرای پروژه توسط مجری اطمینان حاصل نمایند و شروع هرگونه عملیات اجرایی که مشمول شیوه نامه مجریان ساختمان می شود ، منوط به داشتن مجری و معرفی وی به ناظران حقوقی توسط صاحب کار می باشد.«پروانه ساختمان و مجوز شروع عملیات ساختمانی باید دارای امضای مدیرعامل ناظر حقوقی ساختمان و مجری باشد





نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.