انجمن صنفی کارفرمایی

وزیر راه: حباب را از بازار مسکن خارج می‌کنیم


چهار شنبه 5 فروردین 1394


 
 وزیر راه و شهرسازی با تشریح برنامه ها و سیاست های وزارت راه و شهرسازی در سال جدید گفت: مهم ترین اقدام دولت در بخش مسکن خروج حباب و سوداگری از این بازار و انضباط شهری خواهد بود و با ساخت مسکن برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی 60 درصد از تقاضای بازار را تامین می کنیم.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در برنامه تلویزیونی اقتصاد ایران با بیان اینکه معتقدم بزرگترین چالش اقتصاد کشورمان ناکارآمدی پولی و مالی است، اظهار کرد:‌ اصلی ترین مشکل اقتصاد کشورمان که از دهه 80 گرفتار آن شد ناکارآمدی نظام پولی و مالی است که سامان دادن زمان بر خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مشکل مالی غرب به پیچیدگی مشکلات نظام مالی ایران نبود اما از سال 2007 که به این مشکل دچار شد تا به امروز که در سال 2015 هستیم هنوز نتوانسته این بحران را از اقتصاد خود خارج کند.

مهم ترین قدم دولت در سال 93 برای رفع مشکل اقتصاد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بزرگ ترین قدمی که در سال 93 برای رفع این مشکل برداشته شد،‌ تاکید کرد: مهم ترین اقدامی که در راستای رفع این مشکل دولت در سال گذشته انجام داد،  انضباط پولی بود که میزان مداخله دولت در بانک ها به شدت کاهش پیدا کرد.

وی افزود:‌متاسفانه در چند سال گذشته اندیشه‌ای رایج بود که بانک‌ها حیات خلوت دولت هستند و سپرده‌های مردم که نزد بانک‌ها به امانت گذاشته شده بود به پروژه‌هایی به کم ترین کارایی و بیشترین ریسک تخصیص داده می شد و دولت هر زمان که اراده می کرد از منابع مالی بانک ها استفاده می کرد که خوشبختانه با اقدامات دولت در سال گذشته این روند متوقف شد.

آخوندی ادامه داد:‌این عملکرد دولت باعث شد نرخ تورم شتابان کنترل شود که این نکته بسیار مهمی در اقتصاد سال گذشته بود. نحوه تخصیص بانک ها و اینکه منابع درست تخصیص داده شوند هم بسیار مهم بود. اقدامات تاثیر گذاری در سال گذشته در این حوزه ها انجام شد که البته در این زمینه ها راه بسیار درازی در پیش است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه دارایی بانک‌ها سمی هستند،‌ گفت: بانک ها نیاز به یک تصفیه جدی در درون خود دارند چراکه اگر خون جدید هم به به مجموعه تزریق شوند این دارایی سمی آن را هم مسموم خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا نگاه امیدوارانه ای به اقتصاد سال 94 وجود دارد، اظهار کرد:‌ معتقدم اراده قوی و جدی برای متوقف کردن روند قبلی و سیاست های گذشته در این زمینه ها وجود دارد.

آخوندی ادامه داد:‌هر چند قبل از اواسط دهه 80 هم مشکلاتی در اقتصاد وجود داشت اما در این مقیاس نبود و  در این بازه زمانی تا سال 92 مشکلات بسیار بزرگ شد و رشد پیدا کرد بنابراین قدرت وام دهی بانک ها به اقتصاد بسیار کاهش یافت و تمام صنایع از جمله حمل و نقل، ‌مسکن و ... تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

اولویت های وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل، گفت: ریل و توسعه شبکه ریلی و ناوگان ریلی در اولویت برنامه ها و سیاست های حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد  و طبق برنامه پنجم توسعه سهم ریلی از حمل و نقل عمومی باید به 18 درصد و سهم ان در حمل بار هم باید به 18 درصد افزایش می یافت اما در حال حاضر سهم ریل در جابه جایی مسافر 10 درصد و در جابه جایی با 5 درصد است که این نشان می دهد از برنامه بسیار عقب هستیم.

وی ادامه داد: در حمل و نقل هوایی هم 40 درصد ناوگان زمینگیر است و 60 درصد ناوگان موجود هم بسیار پیر و فرسوده است و در این حوزه هم با مشکلات جدی مواجه هستیم.

 آخوندی با بیان اینکه جهت گیری های خوبی در سال گذشته در این حوزه ها داشتیم،‌ گفت:‌ریل در صدر برنامه های دولت در بخش حمل و نقل قرار دارد که خوشبختانه منابع خوبی به این حوزه اختصاص یافت.

وی افزود:‌ حمل و نقل ریلی حومه شهری یکی از مهم ترین برنامه  های دولت در بخش حمل و نقل ریلی است. در حال حاضر روزانه 120 هزار خودرو در مسیر تهران – کرج و 52 هزار خودرو در مسیر تهران- قم تردد می کنند که معتقدم بخشی از  این حجم تردد باید به راه اهن و شبکه ریلی منتقل شود چراکه ریل هم ارزان تر،‌ هم ایمن تر و هم کم مصرف تر است و ترافیک جاده ها راهم کاهش می دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه ریل شامل توسعه زیر ساخت و خط آهن،‌ نظام بهره برداری و ناوگان می شود،‌ گفت:‌ ظرفیت بهره برداری از ریل باید افزایش یابد و در حالی که چیزی حدود 17- 18 دقیقه زمان می برد تا قطاری از ایستگاه حرکت کند و قطار بعدی وارد ایستگاه شود این زمان باید به 5 دقیقه برسد و ‌در حال حاضر تمام مسیر تهران- مشهد اتومات شده است.  

وی با اشاره به توسعه ناوگان ریلی هم اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار و 600 واگن در شبکه ریلی فعال است که از این تعداد 2000 واگن قابل قبول است که البته ناوگان موجود هم فرسوده هستند و باید تا 4 سال آینده 2000 واگن مسافری و 50 هزار واگن باری جدید وارد ناوگان ریلی شود.

آخوندی با اشاره به نقش تحریم ها در وضعیت موجود ناوگان حمل و نقل عمومی گفت:‌ البته بخشی از این نامطلوبی وضعیت موجود به تحریم ها برمی گردد و در حال حاضر باید ناوگان موجود هوایی کشورمان در 3 ضرب شود و ناوگان هوایی با تقاضای موجود بسیار فاصله دارد.

وی ادامه داد:‌ خرید هواپیما به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد و قیمت یک ایرباس در حال حاضر چیزی حدود 50-60 میلیون دلار است که اگر بخواهیم 10 ایرباس روز را خریداری کنیم باید اعتباری نزدیک به 10 میلیارد دلار داشته باشیم .

آخوندی افزود: در حال حاضر مدل های فایناس و تامین مالی برای خرید ناوگان جدید هوایی را در دست بررسی داریم و معتقدم اگر تعداد هواپیماها افزایش یابد،‌ فرودگاه های بیشتری اقتصادی می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 7 الی 8 فرودگاه کشورمان اقتصادی هستند،‌ گفت: با وجود 57 فرودگاه در کشور در این زمینه مشکلی نداریم و با افزایش تعداد هواپیماها تعداد بیشتری از فرودگاه های کشور به سوددهی می رسند.

وی ادامه داد:‌در حال حاضر ظرفیت فرودگاه حضرت امام جابه جایی سالانه 5 میلیون مسافر است که این عدد باید به 30 میلیون نفر برسد. مهرآباد را هم نهایتا باید حفظ کنیم چراکه فرودگاه حضرت امام برای پروازهای داخلی بسیار دور است اما این فرودگاه پس از 40 سال احداث نیاز به بازسازی دارد.

آخوندی با اشاره به برنامه های دولت در حوزه بنادر، گفت: باید در دریای خزر اقدامات جدی انجام دهیم و البته در دریای جنوب هم باید در دریای عمان اقدامات بزرگی انجام شود.  وی با اشاره به عملیاتی شدن فاز سه بندر شهید رجایی گفت: ظرفیت فعلی 190 تنی بندر شهید رجایی باید به 250 میلیون تن برسد. ‌

سوداگری را از بازار مسکن خارج می کنیم/ افزایش قیمت مسکن کمتر از میانگین نرخ تورم     

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چشم انداز مسکن در سال 94 گفت: در حوزه مسکن باید دو اتفاق رخ دهد که بخش عمده ای از برنامه ریزی های ان در سال گذشته انجام شد.

وی ادامه داد:‌ اولین اقدام این است که باید سوداگری از بخش مسکن خارج شود و امروز مردم قربانی فعل و انفعالات این سوداگری ها در بخش مسکن شده اند و باید مسکن به کالای سرمایه ای واقعی برگردد.

آخوندی با اشاره به دومین اقدام مهم در بخش مسکن گفت: سیاست انضباط شهری هم از مهم ترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی است که بخش هایی از آن در سال 93 انجام شد که البته توفیق نهایی به یک نظارت اجتماعی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری شهرداری ها به این بی انضباطی های شهری دامن زدند ادامه داد:‌ در سال 94 روند انضباط شهری ادامه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در  سال گذشته از میانگین تورم کمتر بود،‌ گفت:‌راکد بودن مسکن مهم نیست،‌ مهم این است که تورم 58 درصدی که از سال 85 به وجود آمد و امکان خانه دار شدن مردم به رویا تبدیل کرده بود متوقف شد و درسال 94 هم قیمت مسکن قطعا کمتر از میانیگن تورم خواهد بود.  

وی با بیان اینکه حباب باید از بازار مسکن خارج شود،‌ ادامه داد:‌‌ عده‌ای بدون هیچ دلیلی و فقط با سفته بازی در حوزه مسکن ارزش افزوده‌ای به دست آوردند و سفته‌بازی سم مهلک بازار مسکن است.

آخوندی با بیان اینکه سقف تسیهلات مسکن در سال 94 افزایش می یابد،‌ افزود: 300 هزار واحد تسهیلات به بافت فرسوده گام دیگری بود که دولت در حوزه مسکن در سال گذشته برداشت.

آخوندی با اشاره به ساخت مسکن برای دهک های پایین جامعه در سال 94 گفت:‌با همکاری سازمان تامین اجتماعی،‌کمیته امداد وو سازمان بهزیستی سالیانه 125 هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش این نهادها ساخته می شود که از این طریق 60 درصد تقاضای موجود در بازار مسکن تامین می شود و 40 درصد باقی هم از طریق بازار آزاد صاحب خانه می شوند.





نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.