انجمن صنفی کارفرمایی

اهمیت ماده 33 قانون نظام مهندسی ساختمان


شنبه 27 دی 1393


اهمیت ماده 33 قانون نظام مهندسی ساختمان 


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه ما معتقدیم که ماده 33 قانون نظام مهندسی بایستی به طور کامل در مورد همه متراژ های ساختمانی عملیاتی شود، اظهار داشت: همه بایستی به آنچه که قانونگذار و قانون به ما تکلیف کرده تمکین کنند.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، طبق مصوبه‌ی مورخ 93/10/9  هیات پنج نفره‌ استان، مقرر شد حضور سازندگان دارای پروانه اشتغال از روز دوشنبه مورخ 93/10/15 برای کلیه‌ی ساختمان‌ها با زیر بنای بیش از 1000 متر مربع و از ابتدای سال 1394 برای کلیه ساختمان‌ها با هر متراژی اجرایی شود.

سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در این خصوص اظهار داشت: ما معتقدیم که ماده 33 قانون نظام مهندسی بایستی به طور کامل در مورد همه متراژ های ساختمانی عملیاتی شود، منتها طبیعی است که برای دست یابی به چنین هدفی یکباره ما نمیتوانستیم همه را متقاعد کنیم که قانون است و قانونگذار اینگونه تکلیف کرده و دستور داده و ما بایستی همه مسئولین و دست اندر کاران ساخت و ساز اعم از حوزه مدیریت شهری، مردم و شوراهای اسلامی شهر همه بایستی به آنچه که قانونگذار و قانون به ما تکلیف کرده تمکین کنند.

وی افزود: بستر این کار در همه بخشهای ذی ربط و ذی مدخل وجود ندارد و به همین دلیل مرحله ای اش کردیم. یعنی گفتیم برای اینکه این موضوع قدری نهادینه شود و ما هم خودمان را تجهیز کنیم برای ارائه خدمات مورد نیاز مردم در بخشهای مختلف، مرحله بندی کردیم وبه صورت پلکانی عمل نمودیم.

غفرانی ادامه داد: در مرحله اول 2000 متر به بالا را گفتیم که فرایند ماده 33 در آن به طور کامل اجرا شود. اخیراً هم در هیئت مدیره استان مصوب شد، هم در کمیته 5 نفره استان که یکی از مراجع ارشد تصمیم گیری برای اداره بخش ساخت و ساز است، تصمیم گیری شد که 1000 متر به بالا سازنده حرفه ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: وقتی سازنده حرفه ای دارد طبیعتا باید ما از ناظرین رشته های مختلف هم استفاده کنیم.در واقع به یک معنی 1000 متر به بالا میرود در فرآیند اجرای ماده 33 که آغاز شده و دوستانمان در بخش فنی مهندسی آماده بستر سازی هستند برای اینکه این کار در بخشهای دیگر مثل شهرداری تهران زمینه هایش ایجاد شود تا بتوانیم هم نظارت چهارگانه را در ساختمانهای بالای 1000 متر اعمال کنیم ، هم سازنده حرفه ای داشته باشد و هم سایر اموری که منجر به صدور شناسنامه فنی میشود را بتوانیم برای متراژ 1000 به بالا عملیاتی بکنیم. البته باز تاکید شده به ما از طریق کمیته 5نفره استان ، که از اول سال 1394 بایستی کلیه متراژ ها بایدبا سازنده ذی صلاح ساخته شود و افراد غیر حرفه ای نبایستی در امر ساخت و ساز دخالت کنند که این امر انشالله با زمینه سازی که داریم انجام میدهیم از ابتدای سال 1394 آغاز شود و ساختمانها با سازنده ذی صلاح ساخته شود.





کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.