انجمن صنفی کارفرمایی

لزوم حضور مجریان ذیصلاح در روند ساخت و ساز


سه شنبه 1 تیر 1395


عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر لزوم حضور مجریان ذیصلاح در روند ساخت و ساز تاکید کرد.
کورش خواجوی در گفت و گو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: نظام مهندسی ساختمان، سازمانی مردم نهاد است که خدمات زیادی را به مردم و جامعه ارائه می دهد که باید سعی شود تا جایگاه این سازمان به واقعیت نزدیک شود.
وی با بیان اینکه ساخت و ساز دارای سه رکن طراحی، نظارت و اجرا است عنوان کرد: دو رکن طراحی و نظارت نهادینه شده و توسط افراد واجد صلاحیت انجام می شود اما به استثنای دو تا سه استان، افراد حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت کار اجرا را انجام نمی دهند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: اجرای قانون مجریان ذیصلاح موجب کاهش تلفات، افزایش کیفیت و اشتغال زایی و رونق اقتصادی می شود.

نماینده هیات مدیره دوره ششم در موضوع مجریان ذیصلاح ، به اقدامات چندماه اخیر اشاره کرد و افزود :تاکنون ضمن بررسی و پیگیری اقدامات قبلی ،جلساتی با مجریان ذیصلاح و همچنین با اعضای کارگروه استانی شامل نمایندگان استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری برگزار کرده ایم.
خواجوی، تبادل نظر در رابطه با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را از نتایج جلسات با نمایندگان مجریان ذیصلاح دانست.
وی افزود: در جلسه با کارگروه، مقدمه بررسی ۱۲۰ پرونده تقاضای مجریان ذیصلاح فراهم شده است و از هفته جاری جلسات مستمری در این زمینه تشکیل خواهد شد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اذعان کرد: در حال حاضر بررسی پرونده مجریان ذیصلاح و اعطاء پروانه به متقاضیان واجد صلاحیت ، مذاکره و جلسه تخصصی وکارشناسی با شهرداری و ارتباط با سایر عوامل و فرهنگ سازی بخشی از برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان می باشد.
وی با بیان اینکه عدم موفقیت بحث مجریان ذی صلاح یک مشکل استانی نیست و در سطح ملی مطرح است عنوان کرد:در درازمدت مصرف کننده مهترین نقش را در موفقیت این طرح دارد
وی ابراز امیدواری کرد: در آینده شناسنامه فنی ملکی،کیفیت مصالح ، صلاحیت سازندگان و تضمین کیفیت ،برای مصرف کننده تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.
بعلاوه مشاورین املاک میتوانند در زمینه فرهنگ سازی و مشاوره فنی به مصرف کننده نقش قابل توجهی ایفا کنند و سازمان نظام مهندسی در آینده جلسات هم اندیشی با این صنف برگزار خواهد کرد.
خواجوی در این خصوص اضافه کرد: از دیگر عوامل می توان به سازندگان فعلی اشاره کرد، در حال حاضر ساخت و ساز عمدتا توسط افراد سرمایه گذار و مجریانی انجام می شود که تخصص لازم را در این زمینه ندارند و بهتر است که ضمن حفظ نقش سرمایه گذاری از مجریان ذیصلاح دانش آموخته و باتجربه بهره ببرند.
وی اظهار کرد: ارگان هایی مانند شهرداری ، سازمان راه و شهرسازی، و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز دارای نقش مهمی هستند و آغاز و تداوم اجرای این بخش از قوانین ساخت و ساز را مستلزم اهتمام همه عوامل و عزم استانی دانست.
وی در پایان از همه مهندسین علاقه مند و دارای پروانه اجرا بویژه کسانی که دارای تجربه اجرا می باشند، درخواست کرد با مراجعه به بخش عضویت و پروانه اشتغال سازمان،از شرایط اخذ پروانه “مجری ذیصلاح” آگاهی یابند.

 





نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.