انجمن صنفی کارفرمایی

آسیب شناسی قوت و ضعف مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، کاربردی تر از بازنگری و تغییر اساسی آن است.


پنج شنبه 15 بهمن 1394


ترکان در جلسه روسای سازمان نظام مهندسی استان ها:
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به بازنگری مبحث دوم مقررات ملی و لزوم اصلاح آن اظهار داشت: آسیب شناسی قوت و ضعف مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، کاربردی تر از بازنگری و تغییر اساسی آن است.

به گزارش صما به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان،اکبر ترکان در جلسه روسای سازمان نظام مهندسی استان ها با بیان مطلب فوق افزود: در خصوص مبحث دوم مقررات ملی ساختمان دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی آن که ازابتدا این قانون توشته شود و تغییر اساسی صورت گیرد و دیگر آن که باتوجه با آشنا بودن بیست ساله مهندسان با همین قانون و مقررات، آن را آسیب شناسی و مشکلات را حل کنیم.

وی تصریح کرد: بنده راه حل دوم یعنی آسیب شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف آن را کاربردی تر و بهترمی دانم و این را باید در نظر داشت که با توجه به توانایی پایین شهرداری های شهرهای کوچک، اجرای این مبحث در توان بنیه فنی کنونی آنها نیست.

رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین با اشاره به اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: درآغاز این دوره از انتخابات نظام مهندسی ساختمان قرار برآن بود تا بتوانیم قانون نظام مهندسی ساختمان را اصلاح کنیم و پیش نویس اصلاح قانون نظام مهندسی که در پانزده جلسه با حضور روسا و نماینده گان همه استان ها تهیه شده بود به مجلس رفت؛ اما رد شد. شاید دلیل این واقعه، این بود که ما باید کاری ریشه ای و اساسی بکنیم. اکنون در خصوص مبحث دوم نیز می تواند همین دلیل وجود داشته باشد.
وی همچنین بر بیان و ارائه دیدگاه کارشناسی جامعه مهندسان در خصوص مبحث دوم تاکید کرد و گفت: پیشنهاد می کنم همه مهندسان در زمینه بیان و اظهار نظر در خصوص این مبحث فعال باشند و در نشریه های تخصصی نظام مهندسی های استان ها این نظرات منعکس شود.

ترکان در پایان به لزوم افزایش تلاش و تکاپوی مهندسان در این زمینه تاکید کرد و گفت: این تلاش ها نباید نادیده گرفته شود تا ما بتوانیم به نتیجه دلخواه و مورد قبول همگان برسیم و من هم تلاش دارم طی جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی این موضوع را مطرح و جسورانه از جامعه حرفه ای مهندسان دفاع خواهم کرد.

در این جلسه روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها در خصوص پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به بحث و گفت و گو پرداختند و پیشنهادهای خود را نسبت به پیش نویس جدید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مطرح کردند.

تاکید بر بومی و محلی کردن آیین نامه ها و قانون نظام مهندسی ساختمان در شهرهای مختلف کشور، توجه و تاکید بر نادیده گرفتن نقش و تاثیر شوراهای شهر در آیین نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، انتقادجدی نسبت به قضاوت های غیرکارشناسی و ناآگاهانه وگاه غرض ورزانه، بی توجهی به فرآیند علمی در بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان توسط متصدیان امر، عدم مطالعه دقیق و آسیب شناسی کارشناسانه و صحیح در مورد مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و نادیده گرفتن ونفی نقاط مثبت آیین نامه موجود، از موضوعات مورد بحث و بررسی در این جلسه بود.

در پایان این جلسه نیز مقرر شد تا پس از بررسی این پیشنهادها، نتیجه نهایی در جلسه آتی شورای مرکزی اعلام شود.

 

 

 




نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.