انجمن صنفی کارفرمایی

عدم نظارت، مسئولیت‌گریزی و امضافروشی‌ها به حداقل می‌رسد


جمعه 13 شهریور 1394


به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد غرضی که از زمان تأسیس سازمان نظام مهندسی تا سال ۱۳۸۹ ریاست این سازمان را بر عهده داشته است، دراين‌باره به «قانون» گفت:  بیست و پنج سال پیش که تشکیلات نظام مهندسی را پایه‌ریزی کردیم، نظر من این بود که تمام مهندسین اعم از مشاوران، پیمانکاران، کارکنان دولت و همه و همه حضور داشته باشند تا مجمع وسیعی به وجود آید و شاکله اصلی نظام مهندسی برمبنای تدوین قوانین صحیح کنترل ساختمانی پایه‌گذاری شود اما اکنون که سازمان‌‌های نظام مهندسی مستقر شده و هویت خود را یافته، کسانی که مشاغلی دیگر دارند، نباید در هیأت مدیره نظام مهندسی حضور داشته باشند.

او مي‌افزايد: کسانی که در دولت، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، در پیمانکاری‌ها و در وزارتخانه‌های نفت، صنایع و راه‌و‌شهرسازی خدمت می‌کنند، اصلاً نباید در مشاغل نظام مهندسی حضور داشته باشند و این تشکل متعلق به مهندسانی باشد که تنها از طریق سازمان‌های نظام مهندسی به مردم خدمت می‌کنند.

غرضی مي‌گويد: تمامي کسانی که از کانال‌های دیگر ارتزاق می‌کنند، بايد تنها به یک شغل بپردازند. به قول ما اصفهانی‌ها: هر که به همه کار به هیچ کار/ هر که به یک کار، به همه کار. این اتفاق سبب می‌شود که دیگر عدم نظارت، مسئولیت‌گریزی و امضافروشی‌ها به حداقل برسد. تقریبا سالی ۱۰ هزار نفر از گازگرفتگی و برق‌گرفتگی جان خودشان را از دست می‌دهند. این به این معنی است کسانی که متصدی طراحی نظارت و اجرا هستند پیداست وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی عنوان مي‌كند: در این بیست و چند سال هر تلاشی که کردیم تا حق را به حق‌دار برسانیم موفق نشدیم. حالا وزارت مسکن گامی رو به جلو برداشته و امیدوارم در این مسیر ثابت قدم باشد. اگر می‌خواهیم نظام مهندسی از گرفتاری‌های این بیست ساله رها شود این اقدامات گام‌های اولیه است. سازمان‌ها معمولاً بر اساس قبول مسئولیت در یک شغل تشکیل می‌شوند و اینکه شخصی ابوالمشاغل باشد و نظام مهندسی به خانه خلوت‌اش تبدیل شود، صحیح نیست.این همه مهندس هر ساله از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می شوند و حق دارند که کار مفید انجام دهند، مسئولیت بپذیرند و پاسخگو باشند. راه جوان‌ها را به این سیستم باز کنیم و تمرکز سایر افراد بر شغل خودشان باشد.

 





نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.