انجمن صنفی کارفرمایی

نحوه اداره مجامع عمومی عادی و فوق‏ العاده


شنبه 6 دی 1394


پیرو دعوت  هیات ریسه محترم سازمان نظام مهندسی استان خوزستان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در روز شنبه مورخ 94/10/26 ، نظام نامه نحوه اداره مجامع عادی و فوق العاده جهت برگزاری هرچه با شکوه تر و منظم تر و پربارتر مجمع عمومی بر روی سایت قرار می گیرد. امید است هیات ریسه و هیات مدیره و اعضای محترم سازمان ضمن مطالعه دقیق نظام نامه و  عمل به آن گام بلندی در اجرای قانون بردارند.


نظام نامه نحوه اداره مجامع عمومی عادی و فوق‏ العاده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‏ها

 

مقدمه:

در اجرای ماده 9 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مواد 52 الی 57 آیین نامه اجرایی و اصلاحیه ابلاغی مورخ 30/04/1381، این نظام‏نامه به پیشنهاد کمیسیون حقوقی، لوایح و تأیید هیأت رئیسه به جلسه‏ های 166 ،167 و 168 شورای مرکزی جهت تصویب نهایی پیشنهاد می‏گردد.
تعاریف:
معانی بکاررفته در این نظام‏نامه همان اصلاحات و معانی استفاده‏ شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‏ نامه اجرایی آن است. 
سازمان: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
قانون: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 مجلس شورای اسلامی
آیین‏نامه اجرایی: آیین‏ نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 هیأت وزیران و اصلاحات بعدی 
عضو: شخص حقیقی دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در یکی از رشته‏ های هفت‏گانه که حایز شرایط ماده 7 قانون باشد.
مجمع: مجمع عمومی که طبق مواد 9 قانون و 52 آیین‏نامه اجرایی از اجتماع اشخاص حقیقی رشته‏ های هفت‏گانه اصلی یا مرتبط تشکیل می‏شود.
دبیرخانه: دبیرخانه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
فصل اول: تشکیل مجامع و شرایط دعوت
ماده 1: تشکیل مجامع: جلسات مجامع عمومی مطابق اصلاحیه ماده 55  آیین‏نامه اجرایی از اجتماع اشخاص حقیقی عضو سازمان دارای کارت عضویت معتبر تشکیل می‏شود.
ماده 2: جلسات مجامع: جلسات مجمع به طور عادی سالی یک بار و به طور فوق‏العاده مطابق بند «ب» و تبصره یک اصلاحی ماده 53 آیین‏نامه‏ اجرایی تشکیل می‏شود.
ماده 3: شرایط دعوت: وفق ماده 54 آیین‏نامه  اجرایی دعوت به تشکیل جلسات مجمع نوبت اول توسط هیأت‏مدیره حداقل تا 20 روز قبل از تشکیل جلسه و براساس اصلاحیه ماده 55 آیین‏نامه  اجرایی  دعوت به جلسات مجمع نوبت دوم  حداکثر 20 روز پس از مجمع نوبت اول از طریق آگهی در روزنامه‏های کثیرالانتشار مصوب مجمع، انجام می‏گردد. 
تبصره 1: در آگهی روزنامه و یا دعوتنامه باید زمان و مکان و دستور جلسه کاملاً قید گردد.
فصل دوم: نحوه اداره مجامع
ماده 4: افتتاح جلسه مجمع عمومی توسط رئیس سازمان و در نبود ایشان توسط یکی از نواب سازمان انجام خواهد شد.
ماده 5: هیأت رئیسه موقت مجمع مرکب از یک رئیس (مسن‏ترین عضو حاضر) و یک منشی (جوان‏ترین عضو حاضر) و دو نفر ناظر از بین اعضاء و با رأی اکثریت نسبی حاضرین در جلسه، به ترتیبی که ابتدا رئیس سپس منشی تعیین و ناظرین انتخاب می‏شوند و وظیفه این هیأت رئیسه پس از اعلام رسمیت جلسه، مدیریت مجمع جهت انتخاب اعضای هیأت رئیسه اصلی مجمع از بین اعضای حاضر در جلسه فوق می‏باشد.
تبصره 1: لیست اعضای حاضر در جلسه که در هنگام ورود به مجمع با ذکر نام و شماره عضویت و امضاء تهیه می‏گردد، قبل از رسمیت جلسه دراختیار هیأت رئیسه موقت مجمع قرار می‏گیرد.
تبصره 2آخرین آمار اعضاء سازمان یک روز قبل از تشکیل مجمع، توسط سازمان تهیه و پس از تأیید رئیس سازمان، قبل از اعلام رسمیت جلسه دراختیار هیأت رئیسه موقت مجمع قرار می‏گیرد.
تبصره 3: وفق اصلاحیه ماده 55 آیین‏نامه اجرایی، حدنصاب رسمیت جلسه در نوبت اول نصف به علاوه یک اعضاء سازمان خواهدبود و در نوبت دوم با هر تعدادی رسمیت خواهدیافت.
تبصره 4: رئیس هیأت رئیسه اصلی، می‏بایست حداقل یک دوره حضور فعال در یکی از ارکانِ هیات مدیره،شورای انتظامی و بازرسان سازمان را داشته باشد.
ماده 6: در صورت عدم حصول اکثریت لازم برای رسمیت جلسه در نوبت اول (عادی یا فوق‏العاده)، مرجع دعوت‏ کننده با اعلام عدم رسمیت یافتن مجمع مجدداً با قید همان دستور جلسه از اعضای سازمان جهت شرکت در جلسه نوبت دوم دعوت می‏نماید و این جلسه به فاصله حداکثر 20 روز پس از جلسه اول تشکیل می‏گردد.
ماده 7: پس از انتخاب هیأت رئیسه اصلی مجمع شامل یک رئیس و یک منشی و دو ناظر، وفق ماده 56 آیین‏نامه اجرایی و اصلاحات بعدی، اداره جلسه به عهده رئیس مجمع خواهدبود و طرح دستور جلسه و تنظیم صورتجلسه را منشی انجام خواهد داد.
ماده 8: در اجرای دستور جلسه برای موضوعاتی که احتیاج به تصمیم‏گیری و یا رأی‏ گیری دارند، با اعلام و انتخاب حداکثر دو نفر مخالف و دو نفر موافق (بصورت ضربدری) از بین داوطلبین، توسط رئیس مجمع و پس از آن اعلام کفایت مذاکرات، رأی‏ گیری و تصمیم‏ گیری انجام می‏پذیرد.
تبصره 1: در هر موضوع ابتدا شخص مخالف و سپس موافق هر کدام به مدت حداکثر 5 دقیقه نقطه‏ نظرات خود را اعلام می‏نمایند و چنانچه در موضوعی نظر مخالفی نبود، شخص موافق هم صحبتی نخواهد نمود.
تبصره 2: در صورت نیاز رئیس سازمان یا یکی از اعضای هیأت مدیره می‏توانند حداکثر به مدت 10 دقیفه پاسخگوی سوالات اعضای حاضر در مجمع در هر موضوع باشند.
تبصره 3: سازمان استان موظف است مواردی را که در دستور جلسه مجمع قرار خواهدگرفت به ویژه گزارش مالی و بودجه، هم زمان با انتشار آگهی نوبت اول در سایت سازمان درج نماید تا اعضاء بتوانند موارد ابهام و یا سؤال را 24 ساعت قبل از تشکیل مجمع کتباً به دبیرخانه اعلام نمایند.
تبصره 4: سازمان با توجه به شرایط خود، می‏بایست قبلاً روش و نحوه رأی‏گیری را تعیین و تدارکات لازم را پیش‏بینی نماید.
ماده 9: اظهارات اعضاء مخالف و موافق فقط باید در چهارچوب طرح موضوع باشد و در صورت عدم‏ارتباط آن با موضوع، رئیس جلسه با اعلام دو نوبت تذکر، برای بار سوم ممانعت به‏ عمل می‏آورد. ضمناً مطابق بند «ع» ماده 91 آیین‏ نامه اجرایی (تخلفات انتظامی) هرگونه رفتار مخالف شئون حرفه‏ای و اخلاقی ناطق و یا اعضاء حاضر که موجب بی‏ نظمی جلسه باشد ممنوع است و به عنوان تخلف، رئیس مجمع مسئول جلوگیری و یا پیگیری آن می‏باشد.
ماده 10: برای هر موضوع جهت تصویب نیاز به رأی‏ گیری می‏باشد و تصمیمات به صورت مکتوب قرائت گردیده و با رأی نصف به علاوه یک حاضرین جلسه مصوب می‏گردد.
ماده 11: چنانچه ترازنامه سالیانه یا عملکرد سازمان به تصویب مجمع نرسد وفق تبصره الحاقی ماده 73 آئین‏نامه اجرایی عمل خواهدشد.
ماده 12: در صورت اعلام تنفس توسط هیأت رئیسه مجمع و یا ناتمام ماندن مجمع به هر دلیلی، هیأت مدیره سازمان می‏بایست حداکثر ظرف مدت 20 روز، زمان و مکان ادامه مجمع فوق را با همان هیأت رئیسه، اعلام نماید.
تبصره: اعلام تنفس و یا ناتمام ماندن مجمع به هر دلیلی صرفاً یک بار می‏تواند جاری گردد.
ماده 13: صورتجلسه تنظیمی مجمع پس از قرائت در مجمع به عنوان خلاصه مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی توسط منشی در 3 نسخه تهیه و ثبت می گردد و سپس در پایان جلسه فوق به امضای هیأت رئیسه و بازرسان سازمان رسیده و هر نسخه به ترتیب به شورای مرکزی، اداره کل راه و شهرسازی استان و دبیرخانه ارسال می‏گردد.
ماده 14: این نظام نامه در 14 ماده و 10 تبصره در جلسات 166 ،167 و 168 شورای مرکزی به تصویب نهایی رسید.




نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.