انجمن صنفی کارفرمایی

واریز حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استراتژیک ترین اشتباه در این سازمان بود.


جمعه 10 مهر 1394


عضو کمیته تدوین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در گفتگو با «صما»:
عضو کمیته تدوین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان گفت: واریز حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استراتژیک ترین اشتباه در این سازمان بود.

وی افزود: واریز این حق الزحمه سبب تجمیع سرمایه درسازمان نظام مهندسی شد که از رهگذراین امر مشکلات عدیده ای برای این سازمان ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار «صما» نادر نجیمی درحاشیه پانل تخصصی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که اخیرا برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق درعین حال خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در عرصه ساخت وساز، شهرداری ها قصور داشتند و مقررات ملی ساخت وساز را رعایت نمی کردند درنتیجه این تفکر ایجاد شد که وجود و راه اندازی سازمان نظام مهندسی ساختمان سبب هدایت فرآیند ساخت وساز به سمت کیفی سازی می شود.

وی ادامه داد: این امر درحالی است که با توجه به واریز حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان که سبب تجمع سرمایه دراین سازمان شد،مشکلات عدیده ای برای جامعه مهندسی ایجاد کرد.

عضو مبحث دوم مقررات ملی ساختمان همچنین درباره مبحث دوم فعلی مقررات ملی ساختمان هم گفت: زمانی که درحال تدوین مبحث فعلی دوم مقررات ملی ساختمان بودیم به مساله ورود فردی صاحب صلاحیت تحت عنوان مجری ذی صلاح به حوزه ساختمان مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: درآن زمان همه مردم اقدام به ساخت واحد مسکونی می کردند و مجری ذی صلاح در حرفه وجود نداشت که البته انتظار این بود که با ورود پیمانکار یا مجری ذی صلاح فرآیند ساخت مسکن به سمت اجرایی شدن پیش برود که درعمل این امر به ضد خود تبدیل شد.

نجیمی گفت: درعمل ازآنجا که مالک نمی توانست اعتبار وهزینه های ساختمان را دراختیار کسی بگذارد ومهندس ناظر هم حاضرشده بود به صورت صوری اسمش را درپروانه ساختمانی درج کند درنتیجه یک توافقی بین این دو نفر صورت گرفت و قرار شد که مهندس اسمش را درپروانه ساختمانی بیاورد ومالک هم براساس سلیقه شخصی اش کارها را دنبال کند.

وی درادامه اظهارات خود به مشکلات تجمع پول درحساب نظام مهندسی اشاره کرد و با بیان اینکه از این رهگذر معضلات عدیده ای برای جامعه مهندسی ایجاد شده است گفت: بدون شک هیچ راهی بدون راهزن نخواهد بود ولی پایش دایمی موضوعات سبب می شود که ازانحرافات بیشتر جلوگیری شود.






کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.