انجمن صنفی کارفرمایی

واکنش مدیران راه و شهرسازی نسبت به ممنوعیت ورود دوشغله ها به نظام مهندسی


شنبه 21 شهریور 1394


«صما» گزارش می دهد:
کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات هفتمین دوره نظام مهندسی، ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع کاندیداتوری کارکنان وزارت کشور، شهرداری‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا درانتخابات سازمان نظام مهندسی برگ جدیدی در دفتر انتخابات هفتم گشوده و با واکنش های مختلفی روبه رو شده است. در گزارش پیش رو، «صما» نگاه و نظر بخشی از مدیران استانی راه و شهرسازی را در این خصوص جویا شده است.

ابلاغیه اخیر وزیر منطبق بر اصل 141 قانون اساسی و امری ضروری بود

مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار «صما» ضمن قانونی دانستن ابلاغیه اخیر وزیر راه مبنی بر منع حضور کارکنان شهرداری‌، شورای شهر و وزارت کشور در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی اعلام کرد: این ابلاغیه دقیقاً بر اساس اصل 141 قانون اساسی و امری ضروری و به جا بود.

علی بخش رستمی در این خصوص افزود: این کاری است که باید خیلی زودتر صورت می­گرفت و حتی لازم است تا به همه کارکنان دولت تسری یابد. قطعاً ما باید کار یک NGO را به خودش و تصمیمات اعضای آن بسپاریم. بی شک اشتغال همزمان یک کارمند دولت، هم در یک NGO و هم در بدنه دولت کاری اشتباه است. حتی اگر آن فرد بسیار توانا نیز باشد باید تمام وقت و انرژی خود را صرف انجام امور محوله در شغل اصلی خود و در راستای انجام وظیفه­مندی در کار دولت نماید.

وی افزود: عکس این مطلب نیز صادق است، یعنی چنانچه بنا باشد فردی در هئیت مدیره تشکیلات عظیمی نظیر نظام مهندسی قبول مسئولیت نماید و سکان این کشتی را به دست گیرد، قطعا باید وقت و انرژی خود را به طور وافی و کافی در اداره امور و مدیریت و راهبرد این حوزه در اختیار سازمان قرار دهد. بخش مهمی از اقتصاد بخش خصوصی در حوزه مسکن و ساختمان است و نظام مهندسی مسئولیت مهمی در حوزه اجرایی و نظام فنی این بخش بر عهده دارد. لذا بحث دوشغله بودن مسئولین و مدیران نظام مهندسی در اینجا منجر به معطل ماندن کارها و افت کیفیت خدمات سازمان خواهد شد.

رستمی در ادامه با تاکید بر این نکته که قوانین پس از مدتی نیاز به بازنگری داشته و نمی توانند خود را با شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه تطبیق دهند، گفت: قانون نظام مهندسی هم که در سال 75-74 تدوین شده، از این قاعده مستثنی نیست. قانون نظام مهندسی نیز باید به روز شود زیرا در بسیاری از موارد، پاسخگوی شرایط فنی سازمان نیست به همین دلیل بازنگری در آیین نامه­های حاکم بر آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر به شمار می­رود. از جمله همین مسائل باید در اصلاحیه قانون نظام مهندسی لحاظ شود تا اصل 141 رعایت شده و کارکنان دولت به طور اعم از ورود همزمان به هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی منع شوند.

رستمی در ادامه این حکم را با هدف اصلاح قوانین و شیوه های سازمان نظام مهندسی در کشور دانست و گفت: این ابلاغیه مورد استقبال و تائید جامعه نظام مهندسی نیز بوده است زیرا ما مرتب نظرات موافق و مخالف را رصد می­کنیم و مشاهدات ما حاکی از آن است که موافقین در اکثریت مطلق هستند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات نظام مهندسی گلستان در پایان تعداد کل نامزدهای ثبت نامی در استان گلستان را 74 نفراعلام کرد و گفت: از این تعداد شانزده نفر در دور دوم ثبت نام خود را به انجام رسانده‌اند. همچنین هشت نفر از اعضای شهرداری ها، وزارت کشور و شوراهای شهر و روستا مشمول ابلاغیه شدند.

پس از این ابلاغ، نام­های مطرح در نظام مهندسی استان، بیشتر وارد عرصه انتخابات شدند

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی ضمن اعلام اینکه 5 نفر از 38 نفر کاندیدای اولیه با رای و ابلاغ اخیر وزیر از لیست کاندیداها حذف شدند، افزود: در استان خراسان جنوبی مشکل خاصی در زمینه حذف این افراد و البته کلیت بحث انتخابات وجود نداشته است. اگرچه یک سری اعتراضات محدودی صورت گرفت اما مشکل خاصی نبوده است. انتخابات دوره های پیش نیز در استان بدون بروز مسئله و مشکل خاصی انجام شده است، البته در این دوره حساسیت‌ها نسبت به قبل بیشتر شده است.

جعفری با اشاره به تمدید زمان ثبت‌نام گفت: در این مدت تعداد محدودی ثبت‌نام کردند که البته همگی از چهره‌های سرشناس و مطرح جامعه مهندسی استان هستند. به دلیل اینکه پیش از صدور این ابلاغ به دلیل حضور تعدادی از افراد سرشناس و صاحب نفوذ، بخشی از جامعه مهندسی از حضور در انتخابات خودداری کرده بودند ولی با این ابلاغ عرصه برای شرکت همه علاقه‌مندان خدمت در حوزه خدمات مهندسی فراهم شده است که قطعاً باعث رقابت بهتری در انتخابات هفتم خواهد شد.

ابلاغیه وزیر جلوی بسیاری از رانت‌ها و سوءاستفاده‌های افراد صاحب نفوذ را گرفت

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی ضمن اشاره به اینکه 8 نفر از کاندیدای این استان در راستای ابلاغیه اخیر وزیر از لیست کاندیدا حذف شدند، گفت: با تغییراتی که در ثبت نام کاندیداها داریم آمار اعلامی تا پایان دومین روز از مهلت مجدد ثبت­نام تعداد داوطلبین عضویت در هیئت رییسه نظام مهندسی استان به 104 کاندید رسیده است.

محبت خواه با تاکید بر اینکه بخشنامه اخیر وزیر بسیار درست و بجا بود، افزود: این ابلاغ جلوی بسیاری از رانت‌ها و سوءاستفاده‌های افراد صاحب نفوذ را گرفت و باعث شد تا دستگاه‌ها نتوانند مسئولیت حاکمیت خودشان را در سیستم اجرایی نظام مهندسی اعمال کنند.

وی با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام تصریح کرد: این نیز تصمیم درستی بود زیرا بسیاری از اعضای جامعه مهندسی استان به خاطر حضور عده‌ای از افراد در انتخابات، تصمیم به شرکت نداشتند و به نوعی شاید ائتلافی هم بود که اگر فردی از استانداری یا شهرداری یا اداره راه و شهرسازی استان بیابد، دیگران شرکت نخواهند کرد. اما این فرصت خوبی بود برای اینکه افرادی که احساس می‌کردند در این حوزه توانایی خدمت دارند، کاندید شوند.





نظر جدید:
(نظر ارسالی پس از تایید شدن توسط مدیر، قابل نمایش می‌شود.)

کلیه حقوق سایت برای انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور طراح و ناظر خوزستان محفوظ می باشد.